101 ــ «علامات مهدي آخر الزمان»،ــ ترجمه ترکي استانبولي «البرهان في علامات مهدي آخر الزمان» متقي هندي
بقلم مشرف گوزجو (معاصر)، ويراستار دکتر سوآت آروسان.
چاپ 1986 م، انتشارات گونجه، استانبول، 95 صفحه جيبي.
مترجم آن را «آخر زمان مهدي سي نين علامتلري» نامگذاري نموده
102 ــ «عنقاء مغرب في معرفة ختم الأولياء و شمس المغرب».
محي الدين ابن عربي(638).
چاپ مصر (أعلام زرکلي 6/281)، و نسخه خطي آن در کتابخانه آيت اللّه مرعشي در قم بشماره 4105 موجود ميباشد.
103 ــ «عون المعبودــ شرح سنن ابي داود ــ بخش کتاب المهديــ».
ابوالطيب محمد شمس الحق عظيم آبادي (1329 هـ)
چاپ مکتبة سلفيه مدينه منوره ج 11 ص 361 ــ 384، مندرج در کتاب «الامام المهدي عند اهل السنة».
104 ــ «الفتح الرباني في الردّ علي المهدي المغربي الوزاني».
از حاج صالح بن مهنا الأزهري.
چاپ مطبعه تقدم مصر 1327 در 80 صفحه.
[معجم المطبوعات ص 1183]
105 ــ «فتح المنان ــ شرح «قصيدة الفوز و الأمان» شيخ بهائي ــ».
شهاب الدين أحمد بن عدوي دمشقي مشهور به منيني(1173).
چاپ حدود 1220 قاهره، نيز ضميمه «تلخيص کشکول شيخ بهائي» بطور مکرر از جمله بسال 1288 در قاهره تجديد چاپ شده.
106 ــ «الفتوي في مسألة المهدي المنتظر» (مقاله پيرامون پاسخ به سئوال).
بقلم شيخ محمد منتصر کتاني در مجله رابطة العالم الاسلامي مکّه، در پاسخ به پرسش يک مسلمان کنيائي از تاريخ و محل ظهور و قيام حضرت مهدي نوشته، و مندرج در مقدمه علامه خرسان بر «البيان في أخبار صاحب الزمان» گنجي چاپ 1399 بيروت ص 76ــ79 ميباشد.
نيز ترجمه فارسي آن مندرج در «مهدي انقلابي بزرگ» آقاي مکارم شيرازي ص 146ــ155.
و ترجمه لاتينش هم از مرکز اسلامي استانبول انتشار يافته.
[در جستجوي قائم، کتاب شماره 258]
107 ــ «فتاوي علماء العرب من اهل مکة المشرّفة، في شأن المهدي الموعود في آخر الزمان».
اين رساله بيانگر متون فتوائي چهارنفر از علماي سني در اثبات مهدويت حضرت مهدي منتظر و ردّ منکرين او تا سر حدّ تکفير و اعدام آنها مي باشد که باب سيزدهم کتاب «البرهان في علامات مهديّ آخرالزمان» متقي هندي (متوفاي 975) بذکر آن اختصاص يافته و در سنه 1399 در قم و ديگر محل ها چاپ شده است.
108 ــ «فرائد فوائد الفکر في إمام المهدي المنتظر».
شيخ مرعي بن يوسف کرمي مقدسي حنبلي(1033).
[أعلام زرکلي 7/203; ايضاح المکنون 2/183; هدية العارفين 2/427; مجله تراثنا شماره 17 ص 108ــ109 تعداد چهار نسخه خطي آن بقلم علامه سيّد عبدالعزيز طباطبائي معرفي شده]
109 ــ «الفواصم عن الفتن القواصم» (در شرح حال مهدي منتظر).
علي بن ابراهيم حلبي(1044).
[سيرة الحلبيه مؤلف 1/227]
110 ــ «قصيدة في المهدي».
محي الدين محمد بن علي طائي اندلسي معروف به ابن عربي(638).
در 83 بيت است که با بيت:

خليلي إني للشريعة حافظ 
و لکن لها سرٌّ علي عينه غطا

آغاز و با بيت:

و صاحب أبيات عظيم جلاله 
تتوجَّ بالجوزاء و انتعل السُّها

پايان ميابد، و بدنبال آن فصلي باشد درباره زادگاه آن حضرت و نسب و محل سکونتش و آنچه مربوط به امر اوست.
نسخه آن در دارالکتب ظاهريه دمشق بشماره 6824 ورقه 72ــ75 ميباشد.
[مجله تراثنا شماره 18 مقاله «اهل البيت في المکتبة العربية» ص 93]
111 ــ «القطر الشهدي في اوصاف المهدي» (منظومه لاميّه).
شهاب الدين أحمد حلواني شافعي(1308).
اين منظومه با شرحش بنام «العطر الوردي في...» سنه 1308 در بولاق مصر بچاپ رسيده و بار ديگر بسال 1345 ضميمه کتاب «فتح رب الأرباب» در مطبعه معاهد مصر چاپ آن تجديد شد.
و عيناً با شرحش در «الامام المهدي عند أهل السنّة» ج 2 ص 109ــ153 مندرج و بسال 1402 چاپ شد.
نيز مراجعه شود به «ايضاح المکنون» 2/234، هدية العارفين 1/192، معجم المطبوعات 792 و 1642; و مجله تراثنا شماره 18 ص 94 مقاله علامه سيّد عبدالعزيز طباطبائي.
112 ــ «القناعة في ما تحصن الاحاطه به من اشراط الساعة»، حافظ ابوالخير محمد بن عبدالرحمن سخاوي (902) چاپ 1406 مکتبة القران قاهره و مکتبة الساعي رياض، 96 صفحه وزيري
[الضوء اللامع مؤلف 8/18]
113 ــ «القول الفصل في المهدي المنتظر».
شيخ عبداللّه حجاج.
چاپ دار العلوم للطباعة مصر.
114 ــ «القول المختصر في علامات المهدي المنتظر».
شهاب الدين أحمد بن حجر هيثمي مکي(974).
[فتاوي الحديثه مؤلف ص 31; فهرس الفهارس 1/251; الاشاعه برزنجي ص 90; و ديگر مصادر مربوطه فراون].
توضيحاً علامه سيّد عبدالعزيز طباطبائي در مقاله «اهل البيت في المکتبه العربية» نشر مجله تراثنا شماره 18 ص 98ــ100 تعداد سي نسخه خطي آنرا با آدرس محل هريک معرفي نموده، نيز نوشته است در اسلامبول نسخه مکتبة بايزيد از طريق تصوير با ترجمه آن به لغت ترکي و حروف لاتين چاپ شده.
نيز بنوشته آقاي مهدي پور وسيله مکتبة القران در قاهره در 88 صفحه وزيري بدون تاريخ چاپ شده، مقدمه اين کتاب بيانگر صريح تواتر احاديث حضرت مهدي و فصل اولش شامل 63 حديث از پيامبر اکرم (صلي الله عليه وآله) و فصل دومش 39 حديث از صحابه و فصل سومش 56 حديث از تابعين ميباشد.
در پايان مباحث گوناگوني را در اين زمينه مطرح و بررسي نموده که با تحقيقات مصطفي عاشور بر اساس دو نسخه دار الکتب قاهره چاپ و انتشار يافته است.
بار ديگر توسط استاد محمد زينهم محمد تحقيق و در 109 صفحه در تاريخ 1407 از طرف دارالصحوة قاهره چاپ و منتشر گرديده.
جهت آگاهي برمشخصات پنج نسخه خطي اضافه بر نسخ معرفي شده از جانب آقاي طباطبائي مراجعه شود به کتابنامه حضرت مهدي ص 579. وجهت آگاهي بر تلخيص و حاشيه بر آن وسيله نوادگان مؤلف به «حاشيه» و «مختصر القول» مراجعه شود.
115 ــ «کتاب الغيبة».
حافظ أحمد بن محمد بن سعيد همداني معروف به ابن عقده(333).
مؤلف زيدي و مورد اعتماد اهل تسنن و مطرح شده در مصادر رجالي و حديثي آنها، أمثال «تاريخ بغداد» خطيب 5/14ــ23، «تذکرة الحفاظ» ذهبي 3/839 شماره 820 است، همچنانکه نعماني شيعي در مقدمه «کتاب الغيبة» خود از آن نام برده و بطور فراوان هم از آن نقل روايت ميکند.
116 ــ «کتاب في الامام المهدي».
أبوالعلاء، ادريس بن محمد بن ادريس فاسي عراقي(1183).
[نظم المتناصر کتاني ص 226 شماره 289]
117 ــ «کتاب المهدي».
يکي از کتابها و بخش هاي جلد دوم «سنن المصطفي» ابوداود سليمان بن اشعث سجستاني(257) است که ويژه احاديث مهدي منتظر و عيناً در «الامام المهدي عند أهل السنّة» ج 1 ص 37 درج گرديده.
118 ــ «مختصر الأخبار المشاعة في الفتن و اشراط الساعة و أخبار المهدي».
شيخ عبدالله بن سليمان مشعل(معاصر).
چاپ 1405 مطابع الرياض عربستان سعودي در 449 صفحه.
119 ــ «مختصر القول المختصر في علامات المهدي المنتظر ــ ابن حجر هيثمي ــ.
رضي الدين بن عبدالرحمن، نواده مؤلف و در گذشته (1071).
[هدية العارفين 1/369]
120 ــ «مرآة الفکر في المهدي المنتظر».
شيخ مرعي بن يوسف کرمي مقدسي حنبلي(1033).
[ايضاح المکنون 2/462; هدية العارفين 2/427]
121 ــ «مسألة في الغيبة».
قاضي عبدالجبار بن أحمد همداني معتزلي(415).
وي بفرمان صاحب بن عباد در محرم 367 به سمت قاضي القضاتي شهرهاي ري، قزوين، ابهر، زنجان، قم، دماوند وسهروردمنصوب شد.
نسخه خطي اين رساله درکتابخانه واتيکان به شماره 1208 موجود است.
[کتابنامه حضرت مهدي، ص 1641]
122 ــ «مسئله مهدويت» (ترکي).
اسماعيل حقي ازميري حنفي(1330 هـ).
اين رساله بيانگر يک بحث کلامي پيرامون عقيده به مهدويت مي باشد که در آن به بيست حديث استناد شده و برخي از آنها مورد انتقاد قرار گرفته است.
در مجله هفتگي «سبيل الرشاد» شماره 285 سال 13 بتاريخ 30 ربيع الاول 1332 هـ در عهد خلافت عثماني در استانبول منتشر گرديده.
مؤلف از اهالي مناستر، مقيم استانبول، واعظ مسجد اياصوفيا و عضو مجلس سنا بود که در ذيحجه 1330 هـ در گذشت.
[معجم المؤلفين 2/266; کتابنامه حضرت مهدي، ص 642]
123 ــ «مشاهدة الآيات في اشراط الساعة و ظهور الآيات».
محمد بن مؤيد حمويني (605)
وي پدر مؤلف «فرائدالسمطين» ابراهيم بن محمد بوده که در کتاب نامبرده (ج 2 ص 308) آنرا دوباره از پدرش نقل کرده.
124 ــ «المشرب الوردي في مذهب المهدي» يا «المورد الوردي في حقيقة المهدي».
نورالدين علي بن محمد هروي حنفي معروف به ملاعلي قاري(1014)، صاحب «مرقاة في شرح المشکوة».
اين کتاب در ردّ بر فرقه مهديه هند ــ پيروان سيد محمد جونپوري هندي ــ است و بيانگر شرح حال و علامات مفصل مهدي موعود اسلام از روي أحاديث صحيحه (همانند کتاب شماره 59).
چاپ سنگي قديم در اسلامبول و نيز چاپ مطبعه محمد شاهين در سنه 1278 هـ در قاهره.
[تحفة إثني عشرية دهلوي ص 45; الاذاعة ص 163; معجم المطبوعات 1794; مجله تراثنا شماره 20 بيانگر آدرس هاي پانزده نسخه خطي آن و مشخصات هريک مي باشد.]
125 ــ «مشرق الاکوان».
سليمان بن ابراهيم قندوزي حنفي(1294).
نسخه مخطوط آن در کتابخانه پرفسور عبدالباقي گلپنارلي در قونيه موجود مي باشد.
[الغدير علامه اميني ج 1 ص 147، کتابنامه حضرت مهدي ص 648 بنقل از چند مورد از مندرجات ينابيع المودة او درباره حضرت مهدي]
126 ــ «مناقب المهدي».
حافظ أبونعيم اصفهاني(430).
از نسخه آن اطلاعي بدست نيامد، اما حافظ گنجي شافعي در «البيان في أخبار صاحب الزمان» تعداد پانزده حديث، و يوسف بن يحيي مقدسي شافعي در «عقد الدرر» تعداد سيزده حديث از آن نقل کرده اند.
نيز کتابهاي ديگر از مؤلف بنام «أربعون حديثاً»، «صفة المهدي»، «کتاب المهدي» و «نعت المهدي»، در اين مقال آورده ايم.
127 ــ «المهدي» يا «رسالة في المهدي».
محمد بن اسحاق، صدرالدين قونوي صوفي شافعي(673).
موجود در کتابخانه اياصوفيا بشماره 4849.
[فهرست تحليلي کتب عربي منتشر شده در مصر از قنواتي بشماره 254 و الذريعه 23/290 بنقل از ارگين بشماره 198]
128 ــ «المهدي».
تأليف شمس الدين ابن قيّم جوزيه(751).
[مقدمه ينابيع المودة بقلم علامه سيد مهدي خرسان ص 18]
129 ــ «مهدي آل الرسول».
نورالدين علي بن سلطان محمد قاري هروي مشهور به ملا علي قاري(1014).
نخستين چاپ آن در 40 صفحه جيبي بي تاريخ است.
جهت آگاهي بر تعداد هشت نسخه خطي آن در کتابخانه هاي ترکيه مراجعه شود به کتابنامه حضرت مهدي، ص 700.
130 ــ «المُهدي إلي ما ورد في المهدي».
شمس الدين محمد بن علي بن محمد مشهور به ابن طولون دمشقي صالحي حنفي(953).
[الأئمة الاثني عشر مؤلف، مندرج در الامام المهدي عند اهل سنة 2/403]
131 ــ «المهدي» (رسالة في...)»
ملا احمد بن حيدر ماوراني ازقراء شقلاوه عراق شمالي (1070).
نسخه خطي آن در کتابخانه مرکزي دانشگاه صلاح الدين در بخش شمال عراق بشماره 419/3 مذکور در فهرست چاپ شده آن در 1408، ص 288
[اهل البيت في المکتبة العربية علامه طباطبائي شماره 78 ص 629]
132 ــ «المهدي» (رسالة في...)»
ادريس بن محمد حمدون عراقي فاسي (1183)
[فهرس الفهارس و الاثبات 2/199، اليواقيت الثمينة 1/96، سلوة الانفاس ص 141]
133 ــ «المهدي» (رسالة في...)»
جعفر بن حسن بن عبدالکريم بن محمد بن عبدالرسول برزنجي مدني (1187)
[اهل البيت في المکتبة العربية علامه طباطبائي شماره 783]
134 ــ «المهدي حقيقة لاخرافة».
محمد بن أحمد بن اسماعيل (معاصر).
چاپ چهارم کتابخانه تربيت اسلامي هلند در1411هـ در 240 صفحه.
اين کتاب مشتمل بر أحاديث مهدويت و بيانگر تواتر آنها، و صفات حضرت مهدي، راويان، ناقلان و مؤلفان درباره أحاديث مهدي منتظر، اعتراف دانشمندان و رد بر مهديهاي ادعائي دروغين، علائم ظهور و اشراط ساعت است که مؤلف از منابع دست اول و مورد اعتماد اهل تسنن آنرانگاشته، وخودهم ازعلماي سنّي است. و اين کتاب را بسال 1400 در مصر تأليف نموده وبعنوان چهارمين دفعه نيز درمصر تجديد چاپ شده.
[کتابنامه حضرت مهدي ص 704ــ705]
135 ــ «المهدي المنتظر».
ابراهيم مشوخي
صادر شده از مطبوعات مکتبة المنار در اردن
[اهل البيت في المکتبة العربية، شماره789 ص 631]
136 ــ «المهدي المنتظر» (رسالة في...)»
شيخ عبدالحق بن سيف الدين بن سعدالله دهلوي حنفي بخاري(1052).
[فهرس الفهارس و الاثبات، عبدالحيّ کتاني 2/125،کشف الأستار حاجي نوري ص 30]
137 ــ «المهدي المنتظر».
سيد ابوالفضل عبدالله بن محمد بن صديق حسيني ادريسي غماري(1380) برادر مؤلف «ابراز الوهم المکنون في ردّ ابن خلدون».
مشتمل بر يکصد و دو حديث بواسطه سي و سه نفر از صحابه و پنج نفر تابعين، در ردّ منکرين أحاديث مهدي و اثبات تواتر آن.
چاپ عالم الکتب بيروت 1405هـ 1984 م.
138 ــ «المهدي المنتظر بين الحقيقة و الخرافة».
عبدالقادر احمد عطا.
چاپ 1400 هـ دار العلوم للطباعة قاهره
139 ــ «المهدي المنتظر في الميزان».
عبدالمعطي بن عبد المقصود.
چ دار النشر للثقافة، اسکندريه مصر
140 ــ «المهدي و اشراط الساعة».
شيخ محمد علي صابوني.
بار اول بسال 1401 هـ وسيله مکتبة الغزالي دمشق و بار دوم بسال 1410 هـ وسيله شرکة الشهاب الجزاير به چاپ رسيد.
141 ــ «المهدي و المهدوية في الاسلام».
عبدالرزاق بن رشيد الحصّان(1384).
[الأعلام زرکلي 3/352 بنقل از معجم المؤلفين العراقيين 2/259]
142 ــ «الميميه في ظهور صاحب الزمان».
محمدبن علي بن محمدطائي مشهوربه محي الدين ابن عربي (638).
برخي از أشعارش را قندوزي در «ينابيع المودة» آورده است، و شرحش بنام «بيان الحق» از مؤلفين شيعه ميباشد.
143 ــ «نبذة من علامات المهدي».
جلال الدين عبدالرحمن سيوطي(911).
چندنسخه خطي ازين کتاب در کتابخانه سلطنتي برلين موجود است.
[در جستجوي قائم ص 72 و 406]
144 ــ «النّجم الثّاقب في بيان أنّ المهدي من اولاد عليّ بن أبي طالب».
شمس الدين محمد بن محمد بن عبدالرحمن بن علي بهسيني عقيلي خلوتي شافعي (1001).
نسخه مخطوط آن ــ 78 صفحه ــ در کتابخانه لاله لي سليمانيه اسلامبول بشماره 679 موجود است.
و در تاريخ 1217 از طرف سلطان سليم به کتابخانه يادشده اهداء گرديده است.
ونسخه ديگرش در کتابخانه بيازيد استانبول به شماره 2986 موجود ميباشد و در 17 ذيقعده 997 در عهد مؤلف استنساخ گرديد
[کتابنامه حضرت مهدي ص 745 ــ 746]
145 ــ «النزهة».
ولي الله دهلوي، پدر عبدالعزيز مؤلف «تحفة الاثني عشرية» (1172).
[کشف الأستار حاجي نوري ص 34]
146 ــ «نظرة في أحاديث المهدي» (در قالب مقاله).
شيخ محمد خضر حسين، استاد دانشکده اصول الدين مصر(1377).
ضمن «مجلة الهداية الاسلامية» بسال 1369 و بعداً در «مجله التمدن الاسلامي» سوريه در محرم 1370 ضمن شماره هاي 35 و 36 چاپ و منتشر گرديده، نيز مندرج در «الامام المهدي عند أهل السنّة» 2/210 ميباشد.
147 ــ «نظرية الامامة».
دکتر احمد محمود صبحي.
شامل بحث امامت کلّي و از آن پس امامت حضرت مهدي و چگونگي بهره برداري از وجود آن حضرت.
[در جستجوي قائم ص 73]
148 ــ «النوافح القربيّة الکاشفة عن خصائص الذات المهدية».
قطب الدين مصطفي بن کمال الدين بکري دمشقي صوفي حنفي(1162).
[هدية العارفين 2/450; ايضاح المکنون 2/682]
149 ــ «الوعاء المختوم في السّرّ المکتوم، في أخبار المهدي».
محي الدين محمد بن علي عربي اندلسي(638).
[هدية العارفين 2/121]
150 ــ «الوهم المکنون في الرّد علي ابن خلدون».
ابوالعباس بن عبدالمؤمن مغربي.
چاپ شده.
[متن فتوائي شيخ محمدمنتصرکتاني، مفتي فقه اسلامي مکه، مندرج در آخر رساله «أحاديث المهدي من مسند أحمد حنبل» ص 163]
151 ــ «الهدية المهدوية» (بزبان اردو).
ابوالرجاء محمد هندي حيدرآبادي(1290).
در ردّ بر جونپوري مدّعي مهدويت، و اثبات مشخصات حضرت مهدي منتظر است از گاه ولادت تا پايان عمر از ديدگاه حديث.
[الاذاعة ص 91]
152 ــ «الهدية النديّة للاُمة المحمّدية، فيما جاء في فضل الذات المهدية»
مؤلف کتاب النوافح القربيّه شماره 137
[ايضاح المکنون 2/728; هدية العارفين 2/450]
[الأعلام زرکلي 3/352 بنقل از معجم المؤلفين العراقيين 2/259]


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام عصر (عج)

تاريخ : جمعه 27 آبان 1390 | 15:32 | نویسنده : كانون فرهنگي ولايت |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.